اثرات کنه کش ها ( آپیستان و کومافوس ) بر سلامت تولید مثل ملکه

مقاله ای که ارائه می کنم در سال ٢٠١٥ چاپ شده و در خصوص اثرات ترکیب شده کنه کش ها بر سلامت تولید مثل ملکه زنبور عسل است.در این مقاله اثرات تیو فلووالینات ( آپیستان ) و کومافوس ( چک مایت ) بررسی شده است.

همانطور که دوستان اطلاع دارند آپیستان و چک مایت دو کنه کش هستند که به صورت نوارهای پلاستیکی درکندو بین قاب ها آویزان شده و به مدت چندین هفته جهت مبارزه با کنه در کندو باقی می مانند.با توجه به اینکه که ترکیبات به کار رفته در این کنه کش ها lipophilic یا چربی دوست هستند، استفاده مداوم و طولانی مدت از آنها باعث باقی ماندن ترکیبات در کلنی بخصوص موم خواهد شد.

بر طبق نتایج آزمایشات صورت گرفته قبلی، افزایش استفاده از سموم شیمیایی در مبارزه با کنه واروا باعث بوجود آمدن مشکلاتی در سلامتی و تولید مثل ملکه های زنبورعسل شده است.اگرچه بر اساس نتایج گزارش شده تحقیقات، دزهای درمانی فلووالینات و کومافوس اثرات سمی کمی بر زنبور عسل دارد.

تحقیقات گوناگون در خصوص تاثیرات فلووالینات بر سلامت تولید مثل ملکه انجام شده است. برای مثال مشخص شده که استفاده طولانی مدت از فلووالینات در کلنی،باعث تاخیر در تخم ریزی ملکه شده است.در تحقیق دیگر مشخص شده درمان کلنی با دزهای بالای فلووالینات باعث کاهش وزن ملکه و هم چنین کاهش موفقیت در پرورش ملکه شده است.

بطور مشابه در تحقیقات مختلف مشخص شده است که استفاده طولانی مدت از کومافوس در کندو(حتی در دزهای پایین) با مرگ و میر بالای ملکه ها ارتباط داشته است.کاهش وزن ملکه، کاهش وزن تخمدان های ملکه، کاهش در موفقیت پرورش ملکه ازدیگر تاثیرات کومافوس بر ملکه ها بوده که در تحقیقات مختلف مشخص شده است.

بر اساس گزارشات استفاده مداوم از فلووالینات(آپیستان) بر اندازه و توانایی جنسی زنبورهای نر تاثیر گذار بوده است.بعلاوه مشخص شده قرار گرفتن زنبورهای نر در برابر کومافوس در طول مراحل رشد باعث کاهش قابل توجه در تعداد اسپرم و زنده مانی اسپرم ها شده است.

همانطور که اطلاع دارید در پرورش ملکه، لاروهای کارگر از سلول های کارگر به سلول یا فنجانک های ملکه منتقل می شوند که به این عمل پیوند گفته می شود.در مطالعات قبلی تاثیر فلووالینات و کومافوس در پرورش تجاری ملکه مشخص شده که در سلول های ملکه نسبت به موم های اطراف آن، مقدار بیشتری از باقیمانده های آفت کش ها تجمع می یابد که پیشنهاد شده زنبورهای پرستار این پتاتسیل را دارند که ترکیبات را به ملکه های در حال رشد منتقل کنند.

در مطالعات مختلف تاثیرات هر یک از فلوالینات و کومافوس بر پرورش ملکه و عملکرد آنها بررسی شده است، اما در این مقاله اثر ترکیبی این دو کنه کش بر سلامت ملکه ها بررسی شده است.در این تحقیق برای بررسی اثر باقیمانده کنه کش ها در موم بر سلامت تولید مثل ملکه، برای تهیه سلول های پرورش ملکه از موم عاری از آفت کش ها و همچنین موم حاوی آفت کش های کومافوس و فلووالینات استفاده شده است.

نتایج تحقیق :

نتایج این تحقیق نشان داده که مقدار اسپرم ذخیره شده در ملکه هایی که در سلول های عاری از آفت کش ها پرورش یافته اند ٤٤ درصد بیشتر بوده نسبت به ملکه هایی که در سلول های حاوی آفت کش ها پرورش یافته بودند همچنین مقدار سلول های اسپرم زنده در اسپرماتکاء نیز در ملکه های پرورش یافته در سلول های عاری از آفت کش ها ٦٤درصد بالاتر بوده است.

بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داده که ملکه های پرورش یافته در سلول های عاری از کنه کش ها، نسبت به ملکه های پرورش یافته در سلول های حاوی کنه کش ها، مقدار کل اسپرم بیشتر، تعداد سلول های اسپرم زنده بالاتر و زنده مانی اسپرم بالاتر داشته اند.